Za večino slovenskih gospodinjstev velja, da plačujejo mesečne položnice za elektriko v pavšalnem znesku, enkrat letno pa je ta poračunan. Vendar pa takšno plačevanje za marsikoga ni najbolj smiselno, saj se lahko pripeti, da nas poračun po višini precej preseneti.
Višina zneska za pavšalno plačevanje porabe električne energije se določi glede na povprečno porabo v preteklem obračunskem obdobju. Če ste torej v preteklih dvanajstih mesecih porabili za okoli 480 evrov elektrike, vam jo bodo naslednjih 12 mesecev na vsaki položnici zaračunali malo preko 40 evrov. Če vaša električna poraba ne niha, potem je to precej udoben način plačevanja. Kdaj pa je pavšal lahko nesmiseln? Plačevanje položnic z enakimi mesečnimi zneski vas lahko ob obračunu pošteno udari po žepu, če se vaša poraba naenkrat spremeni. Do tega pride najpogosteje po vselitvi v novo stanovanje oziroma hišo. Takrat vam ob začetku plačevanja določijo neko mesečno povprečje, nihče pa dejansko še ne ve, koliko boste porabili – posledično je lahko poraba večja od predvidene. Enako se vam lahko zgodi tudi, ko porabo v posameznem obračunskem obdobju precej povečate, na primer zaradi prehoda na električno ogrevanje. Takrat je vedno bolje, da takoj pričnete s plačevanjem po dejanski porabi.
Ko je poraba enkrat ustaljena, je odločitev o tem, ali imate raje pavšal ali plačevanje po dejanski porabi, odvisna od vas, tudi v primeru, ko prihaja med letom do pričakovanih nihanj. Če poleti porabite za približno 40 evrov energije, pozimi pa zaradi ogrevanja precej več, je od vas odvisno, kaj vam je ljubše – da poleti plačujete manj in pozimi več, ali pa si strošek spremenite v pavšal in tako mesečno plačujete povprečni znesek. Mogoče bi vam bilo ljubše, da imate znesek enakomeren, saj bi tako poleti že vnaprej pokrili del stroškov za zimo – s tem se lahko znebite nihanj v porabi družinskega proračuna in si zagotovite njegovo enakomernost.
Če se odločite za plačevanje po dejanski porabi, se pri dobavitelju pozanimajte o pogojih sporočanja stanja na števcu. Pazljivi morate biti na rok, do katerega je potrebno sporočiti porabo, prav tako pa na način sporočanja. Stanje števca lahko dobavitelju brezplačno sporočite preko spleta, na voljo pa so tudi druge možnosti, ne primer obveščanje preko elektronske pošte, mobilne aplikacije, telefonu, telefonskem odzivniku ali faksu. Pri teh velja predvsem preveriti, kateri načini sporočanja so brezplačni in kateri plačljivi, da si ne boste s tem nakopali dodatnih stroškov.